Arvopaperin blogi: Aito ja inspiroiva on hyvä johtaja

Erilaiset rankingit ja palkinnot tuovat estradeille näin loppuvuodesta erilaisia johtajia ja nostavat johtamisen arvostusta. Uusin kategoria on Vuoden Kasvuyritysjohtaja, jonka Springvest lanseerasi joulukuussa. Vainu.io-yrityksen toimitusjohtaja Mikko Honkanen, 35, on ensimmäinen palkittu. Mutta miksi valinta osui juuri häneen?

 

Vainu on johtamistavaltaan nykyaikainen yritys, jossa johtajia kierrätetään ja ihmiset uskaltavat tehdä päätöksiä itse. Toimitusjohtaja Mikko Honkanen tietää myös, että yritys on henkilökunnan kasvaessa hyvin erinäköinen, nykyhetki ei ole pysyvä olotila. Johtaminen onkin vahvassa muutoksessa - riippumatta yrityksen toimialasta.

 

Uuden ajan johtaminen on toimintaa, jolla saadaan ihmiset innostumaan työstään, ylittämään itsensä ja energisoimaan koko organisaatio uudelle tasolle. Komenna ja kontrolloi -malli on yhä yllättävän yleistä, mutta sen aika on vääjäämättömästi ohi.

 

Tulevaisuudessa vain yksilöiden motivaatiotekijöiden ymmärtämiseen ja vuorovaikutukseen perustuva organisaatio on riittävän joustava ja reagointikykyinen nykyisessä globaalin kilpailun maailmassa. Johtajan rooli innostavana asiantuntijana ja rohkaisijana korostuu.

 

Johtamisen tulee innostaa mahdollisimman suurta joukkoa organisaation eri tasoilta ajattelemaan, ehdottamaan ja osallistumaan jatkuviin parannuksiin. Kun koko organisaatio on kiinnostunut siitä, miksi teemme ja miten teemme asioita, ihmisten on mahdollisuus löytää merkityksiä työlleen. Inspiroituneet työntekijät ovat tutkitusti työssään aloitteellisempia, proaktiivisempia ja tuottavampia.

 

 

Johtaja johtaa tiimejä, asiantuntijat itseään

 

Johtajalta vaaditaan kykyä viestiä yrityksen tahtotilaa. Johtaja on onnistunut työssään vasta silloin, kun hän on saanut aikaan myönteisiä muutoksia muissa. Tulevaisuudessa johtaja johtaa tiimejä ja asiantuntijat johtavat itseään. Silloin kasvaa arvojen, merkityksen ja kulttuurin vaikutus. Johtamisella on vaikutettava työpaikan sosiaalisiin suhteisiin sekä johdettavien innostukseen ja energisyyteen.

 

Johtaja, joka on aito ja inspiroiva viestijä, saa ihmeitä aikaan. Työelämässä tarvitaan lisää intoa, inhimillisyyttä ja sisäistä paloa. Siksi johtajan tulee olla niiden sytyttäjä organisaatiossa.

 

Koska viestintä on keskeinen osa johtamista, sen delegointia tulisi välttää aina kun mahdollista.  Ihmiset kaipaavat johtajan läsnäoloa. Kaikilla tavoilla, kaikissa kanavissa. Sosiaalinen media ei korvaa puhetta tai kirjoittamista, aivan samoin kuin puheet ja viralliset tiedotteet eivät korvaa nopeaa vaikutuskanavaa, kuten sosiaalista mediaa.

 

Johtamistaidot ovat sisältöosaamisen ja oikeiden vaikuttamistyylien summa. Nopein tapa parantaa menestymistään johtajana on nostaa tasoaan johtamisviestinnässä. On tärkeää ymmärtää oma luontainen tyyli vaikuttaa ja rakentaa oma tyyli sen varaan. Luottamus syntyy havainnoimalla vastaanottajan motiiveja ja käyttäytymismalleja. Mutta vain harjoitus tekee mestarin.

 

 

Onko palkinnoilla mitään merkitystä?

 

Vuoden Kasvuyritysjohtajan palkinto luovutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Springvestin tarkoitus on vuosittain valita toimitusjohtaja, jonka vaikutus yrityksen kasvuun ja menestymiseen on merkittävä. Tänä vuonna sain kuulua palkitsemisraatiin.

 

Valinta ei ollut kuitenkaan helppo, sillä jokainen ehdokas johtaa nopeasti kasvanutta yritystä. Raati sai todistaa, ettei ole olemassa yhtä johtamisen mallia ja että hyvin erilaisilla  johtamistavoilla voi päästä erinomaisiin kasvutuloksiin. Palkinnoilla on silti paikkansa.

 

Kun maailma muuttuu, myös johtamisen pitää muuttua. On hyvä, että johtamisesta puhutaan ja tuodaan esiin erilaisia tyylejä ja vahvuuksia. Jos palkinto lisää keskustelua, se on pelkästään eduksi asialle.

 

 

Petteri Kilpinen

Johtaja, Aava Virta

hallituksen jäsen Springvest,

johdon valmentaja ja hallitusammattilainen

petteri+hymyileva%CC%88mpi.jpg